English / Facebook
Katso myös: Kampanjastamme (osa I)
Kampanjamme ensimmäisessä vaiheessa elokuussa 2018 järjestäydyimme lähettien kesken, työstimme vaatimuksiamme Foodoralle, kirjoitimme vaatimuksiamme selittäviä tekstejä ja teimme kampanjamme verkkosivut. Päätimme luovuttaa vaatimuksemme Foodoralle julkisesti ja järjestäen samalla mielenosoituksen Foodoran toimiston edessä Helsingissä. Lähetimme myös lehdistötiedotteita ja Helsingin sanomien journalisti saapui mielenosoitukseen ja kirjoitti perusteellisen artikkelin siitä. Tämän myötä myös muut mediat ja lehdet ovat kirjoittaneet kampanjastamme ja haastatelleet meitä. (Materiaalit-sivuiltamme löydät linkit juttuihin.)
Olemme kampanjoineet aktiivisesti sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa ja Twitterissä, jossa jaamme tekstejämme, joissa selitämme mitä ongelmia lähettien työoloissa on ja miten yritämme niitä ratkoa. Samalla pyrimme painostamaan yritykset neuvottelemaan kanssamme—esimerkiksi kommentoimalla heidän sosiaalisen median mainoksiaan. Tämä on myös tapa levittää yleisölle tietoa kampanjastamme ja lähettien työoloista. Tiedämme, ettemme voita tätä kamppailua sosiaalisessa mediassa, mutta kaltaisellemme ruohonjuuritason kampanjalle julkisuus ja julkinen keskustelu ovat keskeisiä vipuvarsia käytössämme.
Olemme alusta saakka myös huomauttaneet, että kyse ei ole vain ruokaläheteistä, vaan laajemmasta työnantajien pyrkimyksestä kiertää työlainsäädäntöä ja että tähän on puututtava rakenteellisella tasolla. Olemme saaneet muodollisia tuen osoituksia ammattiosastoilta ja, lähinnä vasemmiston ja vihreiden, kansanedustajilta. Heidän kauttaan saimme myös kutsun antaa asiantuntijalausunto eduskunnan työ- ja tasa-arvovaliokunnalle alustataloudessa työskentelystä. Rakenteisiin vaikuttamisen kannalta suurempaa onnistumista ei pienellä kampanjalla voisi olla.
Toimimme myös suoraan järjestämällä mielenosoituksia, jakamalla lentolehtisiä ja liimaamalla julisteita. Myös nämä ovat ensiarvoisen tärkeitä keinoja kertoa ihmisille kampanjastamme ja lähettien oloista. Aivan kuten kampanjassamme ei ole kyse vain ruokaläheteistä, vaan siitä miten työ ja työntekijöiden oikeudet yhteiskunnassa järjestetään, niin ei ole myöskäään vain yhtä toiminnan tapaa tai tasoa, vaan meidän on toimittava median kautta, olemalla yhteydessä päättäjiin ja toimimalla kaduilla, joilla työskentelemme.
Olemme saaneet säännöllisesti kutsuja tulla puhumaan erilaisiin tapahtumiin, kuten Varjokirjamessuille, kampanjastamme ja yleensä käytämme tilaisuuden hyväksi—lukuun ottammata yksittäisten ehdokkaiden kampanjatapahtumia, sillä olemme puoluepoliittisesti sitoutumaton kampanja.
Järjestämme avoimia kokouksia joka toinen viikko ja yritämme saada lisää lähettejä—sekä ruoka- että ‘perinteisiä’ lähettejä—järjestäytymään. Aloitettuamme kampanjan työolojen parantamiseksi Foodoralla myös Woltin lähettejä liittyi meihin ja laajensimme kampanjaa koskemaan myös Woltia. Ruokalähettien järjestäminen on kuitenkin vaikeaa: työvoiman vaihtuvuus on suurta, moni ei miellä lähetin töitä pitkäaikaisena ammattinaan ja monet, erityisesti maahanmuuttajat, jotka ovat täysin riippuvaisia lähettityönsä tuloista, ovat perustellusti varovaisia kampanjoimaan, koska freelancereina heidät voi irtisanoa vailla perusteita. Olemme järjestäneet kampanjamme siten, että freelancerit voivat toimia anonyymisti. Tästä huolimatta moni freelancer on—riskejä uhmaten—antaneet lausuntoja medialle nimillään ja toimineet avoimesti kampanjassamme.
Olemme myös jatkuvassa yhteydessä vastaaviin kampanjoihin Euroopassa ja muualla maailmassa. Otimme viime vuoden lokakuussa osaa lähettien ammattiliittojen ja kollektiivien konferenssiin Brysselissä. Siellä olimme mukana perustamassa Transnational Federation of Couriers -järjestöä, joka toimii kattojärjestönä eri maiden ammattiliitoille ja kampanjoille. Tällä hetkellä kattojärjestöä vielä hiotaan ja järjestetään, mutta olemme jatkuvasti yhteydessä toisiimme ja viime joulukuussa järjestimme ensimmäisen kansainvälisen toimintapäivän, jolloin useat ryhmät järjestivät tapahtumia, mielenosoituksia ja lakkoja eri maissa.