Foodora ja Wolt kaatavat rahaa vaikuttajamarkkinointiin – ruokalähettien työolot edelleen kurjat

in English / Facebook

Muutama kuukausi sitten tunnettu julkisuuden henkilö mainosti Foodoraa Instagram-päivityksessään, joka oli Foodoran maksama mainos. Hänen Instagram-seuraajansa alkoivat saman tien kysellä, oliko julkisuuden henkilö tietoinen siitä, että Foodoran ja Woltin lähetit ovat käyneet jo hyvän aikaa työtaistelua työsopimusten saamiseksi ja työolosuhteiden parantamiseksi. Seuraajien kriittinen palaute oli täysin spontaania, ei Justice4couriers-kampanjan masinoimaa.

Hiljattain myös Radio Helsinki mainosti sosiaalisen median kanavissaan Woltia. Foodoran ja Woltin maksetut sometempaukset ja kampanjat, joissa tarjotaan ilmaisia ruokakuljetuksia tai peitetään kaupunki satulasuojilla, alleviivaavat sitä, että Foodora ja Wolt ovat valmiita käyttämään rahaa mihin tahansa paitsi lähettiensä työolojen parantamiseen.

Ruoan kotiinkuljetus on hyvä ja tarpeellinen palvelu, eikä Justice4couriers-kampanja halua, että yritykset kaatuisivat – päinvastoin, sillä kyse on myös lähettien toimeentulosta. Vaadimme kuitenkin Foodoralta ja Woltilta kaikkien työntekijöidensä tasa-arvoista kohtelua.

Emme hyväksy sitä, että yritysten toimistohenkilökunta ja johtoporras tekevät työtään turvallisissa työsuhteissa, mutta ruokalähetit pakotetaan yrittäjiksi, vaikka Foodoran ja Woltin koko perustuu lähettien työhön. Ruokaläheteillä ei ole työsuhteita, ei irtisanomissuojaa, ei mahdollisuutta sairaslomiin eikä vakuutuksia – ja he joutuvat maksamaan myös työnantajamaksut itse pienestä palkkiostaan.

Me lähetit emme vaadi mahdottomia. Haluamme, että palkkionalennukset perutaan ja että meille tarjotaan mahdollisuus solmia työsopimukset. Meidän työmme on Foodoran ja Woltin yritystoiminnan selkäranka. Emme suostu siihen, että me, jotka teemme vaarallisimman ja raskaimman työn, saamme pienimmän korvauksen eikä meillä ole edes työsuhteita.

Leave a Reply

Your email address will not be published.